Att skapa PR


Att ha förmånen att både vara reseledare och arbeta med PR och kommunikation på ett företag är få förunnat. Framförallt få företag förunnat.

Om anställda får sitta på flera stolar skapar det inte bara mer flexibilitet, större insikter om olika roller och glada medarbetare.

Det kan även skapa bra PR för företaget. Ett exempel är när jag i min roll som reseledare arbetade i somras som reseledare för Rosa Bussarnas förstagångsresa till Färöarna och Island. Vid många sevärdheter blev det bussen som fotades istället för vattenfallen. Inte bara turister var nyfikna, lokala busschaufförer kom fram och pratade, ortsbefolkningarna undrade vilka vi var. Till och med färjepersonalen i Seydisfjördur blev glada över broschyren och undrade när de kunde följa med en rosa buss till Afrika.

I min roll som kommunikatör ordnade jag så att en journalist vid Islands största tidning, Morgonbladid, ringde upp mig för en intervju. Sedan styrde vi upp med en fotograf att möta oss vid Dyraholey som vi passerade för dagen. Han arbetade deltid som fotograf men var för övrigt bonde med gård i närheten.

Resultatet ser ni nedan som bild och här som textlänk.

pr utomlands